Walleto.se är en onlinebutik för plånböcker, korthållare etc med ett eget lager i Sverige. Detta gör att vi kan hålla priserna låga och erbjuda snabba leveranser inom landet. Walleto.se drivs av Uttern & Sorken Webbproduktion HB, organisationsnummer 969736-5774.
De här allmänna villkoren är tillämpliga på det köpeavtal som du som konsument sluter med Uttern & Sorken Webbproduktion HB genom denna nätbutik, nedan fortsättningsvis kallad ”Walleto.se” eller “vi”. Du som kund benämns antingen “kunden” eller “du”.
ALLMÄNNA KÖPVILLKOR
För att kunna handla hos oss måste du vara 18 år eller äldre. Som säljare förbehåller vi oss rätten att neka en kund att göra ett köp i enskilda fall, om vi känner att detta behövs. Det kan i så fall t ex bero på att kunden har angivit felaktiga uppgifter, vid ovanligt många reklamationer eller ånger, om vi misstänker bedrägeri eller liknande.
Vi reserverar oss för slutförsäljning av produkter och att det kan bli fel i lagersaldo, vilket gör att vi inte kan skicka ut en order (i dessa fall återbetalas givetvis kunden). Vi reserverar oss också för eventuella felskrivningar och fel i t ex produktbeskrivning eller specifikationer. Walleto.se kan när som helst uppdateras och texter och information kan ändras utan förvarning.
Alla produktbilder ska ses som illustrationer och exempel av produkter och det kan tänkas att varans exakta utseende eller funktion skiljer sig på något sätt från dessa bilder. Då olika skärmar / monitorer har olika färgåtergivning kan det tänkas att färgen på en produkt inte är exakt så som du upplever den på din skärm, vilket är utom vår kontroll.
När du genomför ett köp måste du godkänna villkoren och du förbinder dig då att följa dessa villkor och godkänner villkoren i sin helhet tillsammans med vår Integritetspolicy som behandlar hur vi hanterar personuppgifter. Vi följer de europeiska direktiven i GDPR gällande hantering av personuppgifter i den utsträckning dessa rör oss.
BESTÄLLNING
Orderbekräftelse
När du lagt din beställning skickas ett mail till den e-postadress som du angivit vid köpet, vilket bekräftar att vi mottagit din order. Denna orderbekräftelse fungerar även som ditt kvitto och kan vara bra att spara vid eventuell kontakt med vår kundtjänst. Ifall du inte får något mail samma dag som du lagt din order ber vi dig att kontakta oss. Du kan ha skrivit in fel mailadress eller att något annat fel har uppstått. Kolla alltid efter vår orderbekräftelse även bland skräpposten för säkerhets skull.
Tillsammans med din leverans får du ett kvitto / plocksedel. Detta fungerar även som garantibevis.
Presentkod / rabattkod
Om du använder en rabattkod är den sedan förbrukad. Varje person kan bara använda en rabattkod en gång. Du kan tyvärr inte få tillbaka en rabattkod om du sedan ångrar ett köp. Du kan möjligen få tillbaka en rabattkod om du genomför en godkänd reklamation, men måste då kontakta oss speciellt om detta.
Om det uppstår ett problem med en order kan vi erbjuda dig en rabattkod som kan användas på nästa köp hos oss, som kompensation. Du kan då välja att godta denna kompensation eller ej. Om du godkänner att ta emot en rabattkod som kompensation så betyder det att du avsäger dig alla andra krav på kompensation utöver detta och ärendet anses vara löst.
LEVERANS
Vi levererar endast produkter inom Sverige för närvarande. De flesta av våra varor skickas som brev och levereras direkt till din postlåda eller närmaste ombud (ifall paketet är för stort för din postlåda). Varorna skickas vanligtvis med PostNord men kan i undantagsfall även tänkas skickas med en annan speditör.
Leveranstid för en order är normalt 1-5 vardagar (alltså borträknat helger och röda dagar). Fördröjningar i leveransen kan sedan ibland uppstå beroende på postgången, vilket är utom vår kontroll. Har man inte fått sin beställning inom fem vardagar bör man dock kontakta oss, så ska vi försöka se vad som har hänt med den. Om en försändelse mot förmodan blir väsentligt försenad har du som kund rätt att häva köpet.
Fraktavgift
Vi på Walleto.se gillar låga priser och har därför valt att ha gratis / fri frakt på alla beställningar!
Ifall du har beställt något som av skäl som beror på dig som kund inte kommer fram, t ex att du har skrivit fel adress eller flyttat och glömt ändra din adress i vår kundinformation så kan vi ta ut en fraktavgift för att åter skicka ut din beställning till dig. Denna avgift är dock aldrig högre än vad vi själva måste betala för att skicka något till dig.
Leveranssätt
Varan skickas i ett paket anpassat till storleken på din beställning. Det kan vara en plastpåse, ett vadderat brev eller ett litet paket beroende på vad du har köpt. Oftast kommer paketet direkt i brevlådan men det kan tänkas att det är för stort och då hämtas det istället ut vid närmsta utlämningsställe.
För både plastpåsar, vadderade brev / små försändelser och större försändelser använder vi i de flesta fall Postnord men ibland kan det vid ovanligt stora försändelser bli exempelvis Schenker eller DHL. Dessa paket (och stora paket via Postnord) hämtar du ut vid närmaste utlämningsställe, vilket du blir meddelad om när aviseringen kommer. Du måste lämna ditt mobilnummer för att kunna få en SMS-avisering.
Ej uthämtade paket
Ej uthämtade paket debiteras med avgift på 249:- för att täcka de avgifter som ett icke uthämtat paket innebär. Ditt paket ligger normalt i minst 14 dagar hos postombudet innan de skickas tillbaka till vårt lager, men för att vara säker bör du hämta ut ditt paket tidigare än så. Outlösta paket omfattas inte av ångerrätten och kan ej reklameras.
Ånger / returer
Om du råkat beställa fel produkt eller bara ångrar ditt köp har du möjlighet att nyttja ångerrätten på 14 dagar (från det att du mottagit leveransen) och returnera produkten. Vid ångrat köp är det du som konsument som står för kostnaden för returfrakten. En retur måste vara i nyskick för att bli godkänd. Returnera ej varor genom att sätta en fraktsedel direkt på originalkartongen, den blir då skadad och vi kan ej godkänna returen.
Du som ångrar ditt köp kanske vill byta varan mot en annan vara i vårt sortiment. Det går bra att byta till något annat. Vid byte skickar vi ut den nya varan till dig utan att ta extra betalt för den nya fraktkostnaden.
Om du vill ångra ett köp behöver du inte ta kontakt med oss först utan det räcker med att du skickar tillbaka det du vill ångra direkt. Viktigt är bara att komma ihåg att då skicka med information som ordernummer så att vi vet vilken order det handlar om. Känner du dig osäker på något kan du självklart kontakta oss och meddela att du vill skicka tillbaka din vara, innan du skickar den till oss. Det är du som har ansvar för att varan kommer fram till oss när du returnerar någonting, så det är bra att vara lite noggrann.
Ofta rekommenderas att man skickar en retur i t ex ett rekommenderat brev eller via annan spårbar metod, för att inte riskera att den försvinner på vägen (eftersom kunden ansvarar för varan tills den kommer åter till oss). Detta kan vara bra att tänka på – men samtidigt kan man själv göra en avvägning mellan priset på det man har köpt och hur dyr frakt man väljer. En väldigt billig produkt är inte värd att skicka med leveranssätt som kostar mer än produkten i fråga, så gör en avvägning vid retur.
Reklamation
Du kan kontakta oss ifall du har något att anmärka på de produkter du har köpt. Exempelvis om det är fel färg, fel modell eller om produkten avviker från beskrivning och bilder. Du kan givetvis även reklamera en produkt ifall den inte fungerar, har gått sönder under leverans eller om den går sönder / slutar fungera kort efter ditt köp (så länge något är fel på produkten och det inte beror på något du själv har gjort). Du måste skicka tillbaka produkten om vi begär detta men om vi vill att du skickar tillbaka något är det, vid en reklamation, vi som står för returfrakten.
Ofta kan vi bedöma reklamationer bara genom beskrivning av felet och bilder som kan skickas exempelvis via mail, vilket gör att du i de flesta fall inte behöver skicka tillbaka en produkt för reklamationsbedömning. När reklamationen är godkänd kan vi avgöra om vi ska skicka ut en ny produkt till dig eller om du ska återbetalas.
Kvittot som medföljer paketet är ditt garantibevis. Garantin omfattar ej eventuella transportkostnader. Vid eventuell tvist följer vi Allmänna reklamationsnämndens beslut.
Läs mer om Returer och Reklamationer – här finner du information om vad som gäller för ånger, reklamationer och regler för vad som kan returneras etc.
Återbetalning vid ånger / reklamation
Återbetalning sker när vi tagit emot den returnerade varan. För att vi ska kunna återbetala dig krävs att returen / reklamationen är godkänd. Vi sätter då tillbaka det aktuella beloppet på ditt Visa / MasterCard eller till din Internetbank / PayPal-konto. Det kan ta mellan två och fem bankdagar innan pengarna kommit in på ditt konto. Behåll ditt kvitto tills du fått tillbaka pengarna igen.
Returadress
Skicka din retur eller reklamation till:
Uttern & Sorken Webbproduktion
Ängsgatan 11
567 93 Hok
BETALNINGSSÄTT
Du kan välja att betala på flera olika sätt. Vi erbjuder säker kortbetalning (Visa / Mastercard / American Express) och enkel betalning genom din Internetbank (hos Swedbank, Handelsbanken, SEB eller Nordea) samt fakturaköp via Payson. Vi erbjuder även betalning via PayPal.
Kortköp och bankbetalning via Payson
Payson är en stor aktör som erbjuder betalningslösningar, vilka hanterar våra betalningar åt oss. Detta gör det smidigt och säkert för dig som kund. Du kan betala med kort såsom Visa och Mastercard eller göra en bankbetalning via din Internetbank om du har Swedbank, Handelsbanken, SEB eller Nordea.
Med bankbetalning betalar du genom din Internetbank och identifierar dig / veriferar köpet med BankID / mobilt BankID. Detta är en smidig och säker form av betalning.
Payson hanterar själva köpet och din person- och kortinformation. De krypterar din data och förvarar den säkert så att din betalningsinformation är i säkert förvar hela tiden. Payson hanterar dina personuppgifter när de genomför din betalning.
Om fakturaköp / PaysonFaktura
Vi erbjuder betalsättet ”PaysonFaktura” i samarbete med Payson AB. Betalningsvillkor är 10 dagar och vid fakturaköp tillkommer en avgift om 19 kr. För att kunna beställa mot faktura måste du ha fyllt 18 år och vara folkbokförd i Sverige samt godkännas i den kreditprövning som genomförs vid köpet. Fakturan kommer att sändas separat med e-post till den e-postadress du anger vid köptillfället.
Vid försenad betalning skickar vi en betalningspåminnelse varvid lagstadgad påminnelseavgift om för närvarande 60 kr tillkommer. Vi debiterar även dröjsmålsränta med 2 % per månad från fakturans förfallodag. Vid utebliven betalning lämnas ärendet till inkasso varvid lagstadgad inkassoavgift om för närvarande 180 kr tillkommer. Payson förbehåller sig rätten att i enskilt fall neka leverans och ompröva beställarens kreditvärdighet.
Information om ångerrätt
Enligt Distans- och hemförsäljningslagen har Du som konsument (detta gäller ej företag) rätt att frånträda avtalet genom att meddela oss detta inom 14 dagar från mottagandet av varan. För att Du skall kunna nyttja din ångerrätt måste Du returnera varan i oskadat skick, i originalförpackning. Vid nyttjande av ångerrätten är det Du som står för returkostnaden.
Information om pantsättning
Vid betalning med PaysonFaktura kommer fakturan att pantsättas till Payson och därefter till SVEA Ekonomi AB, 556489-2924. Payson har egna villor för fakturaköp som ska följas och ifall dessa inte följs kan det medföra extra kostnader.
Om köp via PayPal
Vi erbjuder enkel och smidig betalning via PayPal. Du kan välja att finansiera din betalning från ditt PayPal-saldo eller via ett betal- eller kreditkort kopplat till ditt PayPal-konto. För mer information gå till www.paypal.se
ÖVRIGA VILLKOR
Personuppgifter
Dina lämnade personuppgifter (namn, adress, telefonnummer, mailadress o s v) lagras i vårt kundregister samt att de lagras i direkt samband med varje order. Vi använder dina personuppgifter för att kunna fullfölja vårt avtal med dig och skicka din beställning. I övrigt används kunduppgifterna för uppföljning av orders, kundservice, i statistiksyfte. Din mailadress kan vi använda för att då och då skicka ut information eller erbjudanden till dig.
Uppgifterna skyddas enligt Dataskyddsförordningen och de europeiska direktiven från GDPR och lämnas aldrig ut till tredje part. Dina uppgifter används hanteras endast av oss och enda gången vi delar dem är med t ex Payson och PayPal, för att de ska kunna hantera din betalning.
Kundnummer erhålles vid första köptillfället och ett konto skapas för dig. Där kan du se gamla beställningar och även hantera dina personuppgifter såsom namn, mailadress och leveransadress / faktureringsadress. Detta för att du enkelt ska kunna beställa från oss fler gånger utan att behöva fylla i allting igen. Vi lagrar dina personuppgifter i syfte att underlätta för kunden (gemensamt intresse) och kunden kan själv gå in och styra över sina uppgifter.
Vi tycker att våra besökares och kunders integritet är viktiga och gör vad vi kan för att skydda de personuppgifter som vi hanterar. Vi har en integritetspolicy där vi beskriver hur vi hanterar dina personuppgifter och hur du själv kan påverka vad vi samlar in eller be om att få information borttagen. Vi följer senaste lagstiftningen och har som mål att alltid värna om besökarnas personuppgifter. Läs vår Integritetsskyddspolicy här.
Genom att godkänna våra köpvillkor godkänner du också vår Integritetspolicy.
Övrigt
Vi följer Konsumentverkets regler för e-handel och returer. Man måste vara över 18 år för att handla av oss. Vi följer givetvis svenska lager och tillämpar bestämmelserna i Konsumentköplagen (SFS 1990:932), Distans- och hemförsäljningslagen (SFS 2005:59) samt Personuppgiftslagen (SFS 1998:204) på samtliga köp på Multimarket.se.
Alla våra priser visas inklusive moms (25%). Multimarket.se förbehåller sig rätten att när som helst ändra priser på samtliga varor i vårt sortiment, utan förvarning. Det pris som är satt vid köptillfället är det pris som gäller för ditt köp.
Villkor för ånger, reklamation och leveranser / frakt finns specificerade på respektive egen sida.
Uppdaterades 20121-10-06